جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

پرورش مرغ چه مرغ گوشتی و چه مرغ تخم­گذار، یکی از سودآورترین کسب وکارها در حوزه پرورش دام و طیور است. اولین مرحله برای وارد شدن به این کسب وکار یعنی «دریافت مجوز» اما ممکن است کمی پیچیده و زمانبر باشد. این مقاله درباره آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ و چالش­هایی است که ممکن‌است برای شما در این راه پیش بیاید، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ
آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

یسشتر بخوانید: معرفی انواع دستگاه جوجه کشی مرغ

مراحل آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

دستگاه اصلی برای دریافت مجوز پروش مرغ در کشور، وزارت جهاد و کشاورزی است و شما باید به دامپزشکی کشور و شبکه‌ های دامپزشکی شهرستان مورد نظربه عنوان سازمان­های تابعه وزارت جهاد برای اخذ مجوز مراجعه نمایید. البته برای واحدهای کوچکتر از 1000 سرمرغ نیازی به گرفتن مجوز نخواهد بود. امکان دریافت مجوز پرورش مرغ هم توسط شخص و هم توسط شرکت وجود دارد که در مورد شرکت شما قبل از اقدام برای مجوز باید شرکت خود را ثبت کرده باشید. مراحل دریافت مجوز مجوز پروش مرغ به این صورت است:

1.  امکان واگذاری طرح از طرف دولت

در اولین مرحله باید به سازمان متولی این امر یعنی وزارت جهاد و کشاورزی مراجعه کنید تا از امکان واگذاری طرح اطمینان کنید. البته در اکثر شهرهای کشور با تمام شرایط آب هوایی امکان اجرای این طرح وجود دارد، ولی تحقیق اولیه مفید خواهد بود.

2.  مطالعات اولیه

ابتدا باید از علاقه خود در این زمینه کاملا مطمئن باشید زیرا به طور قطع در کارتان با چالش­هایی مواجه می­شوید که علاقه و پشتکار شما به حل مشکلات کمک اساسی خواهد کرد. همچنین برای شروع این کسب و کار باید شرایط اقتصادی و علمی و عملی طرح خود را کاملا سنجیده باشید. برای این کار استفاده از تجربه ­های طرح­های پرورش مرغ در حال اجرا بسیار مفید خواهد بود. همچنین می­توانید از کارشناسانی که در حوزه فعالیت دارند، برای آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ مشاوره بگیرید.

3.  تامین سرمایه

در این مرحله باید به چگونگی تامین سرمایه طرح بپردازید. اکثر صاحبان طرح­ قصد استفاده از وام­های دولتی را برای تامین سرمایه دارند. البته بنا به نظر کارشناسان بهتر است 30تا 50 درصد سرمایه را آماده داشته باشید تا در صورت تاخیر در دریافت وام وچار کمبود نقدینگی و توقف طرح نشوید. همچنین باید از سوددهی و توانایی خود یا شرکت برای بازپرداخت وام مطمئن باشید.

4.  نحوه مالکیت یا درخواست مجوز

امکان دریافت مجوز پرورش مرغ هم توسط شخص و هم توسط شرکت وجود دارد که در مورد شرکت شما قبل از اقدام برای مجوز باید شرکت خود را ثبت کرده باشید. این کار از طریق اداره ثبت اسناد و یا اداره تعاون انجام می­گیرد.

5.  انتخاب زمین

آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ
آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

بیشتر بخوانید: کانیبالیسم در مرغ به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

یکی از مهم­ترین مراحل در دریافت مجوز پرورش مرغ، انتخاب زمین مناسب برای طرح است. پس از تحقیق و انتخاب زمین مناسب، برای این منظور شما باید مجوزهای لازم را از امور اراضی، محیط زیست و سازمان اسناد برای تایید مالکیت زمین و دیگر عوامل بگیرید. عواملی که برای تایید زمین بررسی خواهد شد عبارتند از‌:

  • راه زمین: راه رسیدن به محل مرغداری باید مشخص شده و با استانداردهای لازم هماهنگ باشد.
  • امکاناتی مانند آب، برق و گاز باید در زمین اجرای طرح وجود داشته باشد و یا امکان ایجاد انشعاب وجود داشته باشد.
  • فواصل مجاز و ضروری با دیگر صنایع و کارخانه ­ها. از طرف اداره بهداشت حداقلی برای فاصله مرغداری­ها از دیگر صنایع در نظر گرفته شده­است که باید توسط کارشناسان بررسی شود.
  • فاصله ضروری از شهرها

پس از بررسی عوامل ذکر شده مجوز بهداشتی طرح در  اداره دامپزشکی صادر می­شود.

  1. تهیه طرح اولیه و نقشه جانمایی ساختمان­ها. این مرحله توسط پیمانکار انجام می­گیرد. نقشه ­ها و دیگر برنامه ریزی­ها باید ثبت و روش مناسبی برای عرضه به ادارات مربوطه ارائه شوند.
  2. مراجعه به امور دام شهرستان مورد نظر همراه با مدارک اخذ شده بالا و تشکیل پرونده
  3. اخذ پروانه تاسیس که با این مجوز می­توانید به اجرای پروژه و شروع ساخت آن بپردازید.
  4. اخذ پروانه بهره­برداری که پس از تایید نهایی توسط سازمان­های مربوطه، به صاحب طرح اجازه به شروع فعالیت داده می­شود.

آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ می­تواند باعث سرعت و کاهش چالش­های فعالان در کسب و کارهای پرورش مرغ شود.

انتخاب روش پرورش مرغ: پرورش مرغ با سیستم قفس یا در بستر؟

پس از آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ یکی دیگر از سوالات اساسی که در مرحله اجرای طرح پرورش مرغ پیش می­آید، این است که از کدام روش برای ایجاد سالن استفاده کنیم؟ به طور کلی دو روش اصلی برای پرورش مرغ گوشتی و تخم­گذار وجود دارد.  روش پرورش «مرغ در قفس» و روش پرورش «در بستر». مطالعات زیادی روی هر دو روش انجام گرفته، اما آنچه مشخص است این است که سیستم قفس موجب بالارفتن امکان کنترل و نظارت روی بخش­های مختلف در مرغداری می­شود. برخی دیگر از این مزایا برای مرغداری­ها عبارتند از:

·       کاهش تراکم مرغ و بهبود مدیریت

در این روش در هر قفس به طور متوسط 30 مرغ نگهداری می­شود. کاهش تراکم و تعداد مرغ کمتری که با هم به طور دائم ارتباط دارند موجب کاهش احتمال سرایت بیماری­ها خواهد شد. همچنین در سیستم قفس امکان جمع‌آوری ارقام و آمارهای صحیح بالاتر است و به برنامه­ریزی­های مدیریتی کمک خواهد کرد.

·       استفاده بهینه از فضا

استفاده از سیستم قفس به خصوص در سیستم­های قفس چند طبقه، موجب استفاده بهینه از ظرفیت سالن و صرفه جویی در هزینه ­های تاسیسات می­شود.

·       جمع­آوری مکانیزه تخم­ مرغ

در استفاده از روش قفس، تخم­ مرغ­ها بدون ضربه و آسیب به صورت خودکار از قفس­ها خارج می­شوند.

·       بهبود تهویه سالن

در این روش تخلیه سینی فضولات راحت­تر انجام شده به بهبود تهویه و کیفیت بهتر هوای سالن منجر می­شود که خود باعث کاهش هزینه مصرف انرژی خواهد شد.

·       تغذیه خودکار

در این سیستم غذا دادن به مر­غ­ها با استفاده از واگن­های متحرک انجام شده موجب صرفه‌جویی در وقت و بهداشت بهتر می­شود.

·       کاهش تردد در سالن

تغذیه خودکار به همراه خروج اتوماتیک تخم مرغ و خارج شدن منظم کود، باعث کاهش تردد افراد به سالن­های مرغداری می­شود که این امر باعث کاهش سرایت بیماری به طیور می­شود.

آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ
آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

بیشتر بخوانید: آموزش پرورش مرغ روی زمین یا بستر | استفاده از قفس

کلام آخر آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

همانطور که در در این مقاله توضیح دادیم، استفاده از قفس مرغ بسیار سودمند و مقرون به صرفه است و مرغدارانی که موفق به کسب آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ شده‌اند می‌توانند برای کار خود از این روش نوین استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *